‘Luister vooral ook goed naar elkaar’
‘Goed communiceren begint ermee dat je iets op zo’n manier zegt dat de ander je begrijpt. Geweldig communiceren doe je door iets zo te zeggen dat iemand het niet verkeerd kan interpreteren. Mijn werk bestaat voor een groot deel uit nadenken over hoe we, binnen de strikte regels die gelden voor de geneesmiddelensector, beter aan de buitenwereld kunnen laten zien wat we doen. Want we hebben zoveel goede verhalen te vertellen.
De gezondheidszorg is de afgelopen decennia enorm verbeterd. Geneesmiddelen en onze sector hebben daar een grote rol in gespeeld. Toch hebben sommige mensen niet altijd een positief beeld van de geneesmiddelensector.
Vergeet alleen niet dat artsen, apothekers, de overheid, patiënten en ook de geneesmiddelensector allemaal aan dezelfde kant staan. We werken er allemaal aan om mensen zo lang en zo gezond mogelijk te laten leven. Pfizers rol daarbij is om doorbraken te bereiken waarmee we de levens van patiënten kunnen veranderen.
Vanuit mijn opleiding en mijn oude beroep als gymleraar is de motivatie ontstaan om bij Pfizer te gaan werken. Bij alle rollen die ik vervuld heb, draaide het om de gezondheid van mensen. In mijn huidige rol is daar communicatie bijgekomen. En om preciezer te zijn: het communiceren over wat wij allemaal doen.
‘We hebben zoveel goede verhalen te vertellen’
Het is ongelooflijk wat geneesmiddelen ons hebben gebracht. In de jaren ‘80 overleden veel mensen aan een hartaanval. Nu gebeurt dat mede door nieuwe medicijnen tegen hart- en vaatziekten veel minder vaak. Ook kunnen artsen allerlei soorten kanker veel beter behandelen dan 20 jaar geleden. En kijk eens naar het positieve effect van vaccinatie op de coronapandemie.
‘Ik geloof in wetenschap’
Uiteraard kun je altijd dingen verbeteren. Maar het lijkt er vandaag de dag soms op dat we als maatschappij het geloof in de vooruitgang een beetje zijn verloren. We hunkeren naar vroeger, toen alles beter was. Maar dat is helemaal niet zo. Vroeger haalde je de krant als je 100 werd, nu halen we die leeftijd op termijn misschien allemaal wel.
Zodoende geloof ik in wetenschap. En ik geloof vooral ook in samenwerking tussen alle zorgpartijen. Van patiëntenorganisaties, overheid, zorgverzekeraars, artsen, apothekers tot geneesmiddelenbedrijven. We streven er allemaal naar dat de juiste patiënt toegang krijgt tot de juiste behandeling op het juiste moment. Daar heb je elkaar voor nodig: samen sta je sterker. Hier ben ik heilig van overtuigd. Alleen heb je soms andere belangen. En dan gaat vaak, jammer genoeg, het slot op de deur.
En inderdaad: Pfizer is een beursgenoteerd bedrijf met een commercieel belang. En ja, het zorgbudget moet ook in de hand gehouden worden. Maar alle betrokken zorgpartijen hebben één ding wel degelijk gemeen. Ze willen optimale zorg bieden aan patiënten die hierop vertrouwen en hiervan afhankelijk zijn. Dat is de ‘deal’ die we samen aan moeten gaan.
Geneesmiddelen en vaccinaties zien als investering
Ons totale zorgbudget bedroeg in 2023 in Nederland zo’n 100 miljard euro. Daarvan gaat al jaren maar een klein, stabiel deel naar geneesmiddelen: zo’n 6 tot 8 procent. Een nog kleiner deel wordt besteed aan zogenaamde ‘dure’ geneesmiddelen: een kleine 3 procent.
Laten we geneesmiddelen en vaccinaties meer zien als een investering in de gezondheid van mensen en niet alleen als uitgavenpost.’
Toch blijven die dure geneesmiddelen een terugkerend punt van discussie. Daarbij denk ik dan, ‘zoek elkaar op als zorgpartijen en praat erover’. Wat spreken we met elkaar af? Hoe kunnen we elkaar helpen? En hoe kunnen we zorgen dat we goed naar elkaar luisteren?
Nu krijgen mensen soms te horen dat ze een bepaalde behandeling niet kunnen krijgen. Dit zou onmogelijk moeten zijn. Laten we geneesmiddelen en vaccinaties meer zien als een investering in de gezondheid van mensen en niet alleen als uitgavenpost.
Trots
Het is makkelijk om grote, internationale bedrijven weg te zetten als een karikatuur. En om te zeggen dat ze niet betrokken zijn. Maar de werkelijkheid binnen Pfizer is echt anders. Bij ons werken mensen met passie. Ik geloof écht in de kracht van onze sector. Precies daarom ga ik nog steeds elke dag met plezier en ongelooflijk veel trots naar mijn werk.’
Medische doorbraken
Ik heb in Nederland zo’n 170 collega’s. Die zetten zich elk dag in om de medicijnen die we ontwikkelen bij de mensen te krijgen die ze nodig hebben. Ieder doet dit op zijn eigen expertisegebied: van logistiek tot marketing en van registratie tot medisch. Dat laatste aspect wordt steeds belangrijker. De medische wetenschap staat immers aan de basis van alles wat wij doen.
Jan Willem de Heer is Manager Communicatie