‘Op een leuke manier aan competenties werken’
Leestijd: 3 minuten
Veel organisaties worstelen met hetzelfde probleem: hoe kun je het gedrag van werknemers blijvend veranderen? Marcel van Wijk (45), ontwikkelaar van de serious game The Ultimate Intensivist heeft het antwoord: ’’Op een speelse leuke manier, waarbij je ongemerkt aan allerlei competenties werkt.’’
Van oorsprong is Marcel onderwijskundige. Werkzaam bij een onderwijskundig adviesbureau raakte hij geïnteresseerd in e-learning en bovenal in digitale manieren om mensen te informeren over droge onderwerpen.
’’Daarnaast zag ik vaak bij klanten dat zij worstelden met de vraag hoe je het gedrag van mensen kunt veranderen. Dat kan prima via training en coaching. Maar dat is erg arbeidsintensief, zeker voor organisaties met een paar duizend werknemers.’’
Tijdens een zoektocht naar andere, effectievere manieren kwam hij toevallig terecht bij de brandweer, waar hij zag hoe ze via simulaties allerlei branden naspeelden.
'Spelen zet mensen tot leren aan, als je het op de goede manier inzet'
Marcel ontwikkelde verschillende serious games, bijvoorbeeld voor de brandweer, scholen en zorginstellingen, voordat hij in aanraking kwam met Pfizer. ’’Ik ben overtuigd dat het spelen van een spel tot leren aanzet, als je het op de goede manier inzet.’’
Marcel en zijn collega’s stonden tijdens het maken van The Ultimate Intensivist naar eigen zeggen voor een enorme uitdaging. ’’IC-artsen weten heel veel. Ze moeten ook veel kennis hebben, maar ze hebben ook een aantal gedragscompetenties nodig om die kennis toe te passen,’’ zegt hij. ’’En hoe ontwikkel je een spel waarbij mensen echt op een leuke manier en haast ongemerkt aan hun competenties kunnen werken?’’
Dit bracht hem op het idee om een opleiding serious game designing te volgen aan de TU Delft. ’’Daar leer je hoe je een spel ontwikkelt en hoe je elementen toevoegt zoals competitie, samenwerking en tijdsdruk.’’
Enorm trots op het eindresultaat
Op het eindresultaat dat onlangs voor het eerst gespeeld werd tijdens de jaarlijkse Intensivistendagen in Amsterdam is hij enorm trots. ’’Het was ontzettend kicken om het allerlei mensen te zien spelen. Zó fantastisch…haast of je een kind krijgt. We zijn een jaar lang bezig geweest met het maken van allerlei bouwsteentjes en nu zit het echt in elkaar.’’
Enorm spannend vond hij het of mensen het spel wel écht leuk zouden vinden. Zo leuk dat ze het nog eens wilden doen. ’’Dat was het geval. Mensen gingen spontaan spelen en kwamen ook terug. Dan weet je dat je met je concept honderd punten scoort. Nu moeten we alleen zorgen dat we het verder door ontwikkelen.’’
Aan ideeën en energie heeft hij alvast geen gebrek. ’’We hebben mogelijkheden genoeg om door te gaan. De creativiteit is al meteen weer gaan opborrelen. Ik hoop dat dit spel leidt tot een standaard. Dat de intensivisten zelf besluiten ‘op deze manier leren wij voortaan’.’’
Bronnen
- Interview met Marcel van Wijk, ontwikkelaar van de serious game app The Ultimate Intensivist