Aanbevelingen voor artsen en social media
Social media zijn online platformen met sociale netwerken waarbinnen de gebruikers tezamen voor de inhoud zorg dragen. Die inhoud kan bijvoorbeeld bestaan uit ervaringen, kennis en verhalen, in teksten, meningen, foto's, video's, etc.
Deelname door artsen aan social media kan bevorderend zijn voor hun persoonlijke manier van uiten en communiceren. Bovendien maken social media het mogelijk dat artsen professioneel online aanwezig kunnen zijn.
De KNMG-handreiking beoogt artsen te wijzen op de mogelijkheden die social media te bieden hebben. Tegelijkertijd bevat deze handreiking een aantal aanbevelingen om de valkuilen die onvermijdelijk gepaard gaan met het gebruik van dergelijke nieuwe media zoveel mogelijk te vermijden.
Binnen deze handreiking zijn 9 aanbevelingen geformuleerd.
Aanbevelingen
1. Benut kansen van social media
- Social media dringen door in de zorg. Dit biedt kansen en mogelijkheden om de kwaliteit van de zorgverlening te verhogen.
2. Garandeer vertrouwelijkheid
- Neem bij gebruik van social media de regels van het beroepsgeheim en privacy in acht.
- Garandeer de anonimiteit van de patiënt en publiceer geen tot patiënten herleidbare informatie.
3. Geen vrienden met patiënten
- Breng zoveel mogelijk scheiding aan tussen uw persoonlijke en professionele gebruik van social media en zorg dat die scheiding duidelijk tot uitdrukking komt.
- Het is verstandig om online persoonlijke relaties met huidige of voormalige patiënten te vermijden.
- Als u via social media met patiënten wilt communiceren, zorg dan vooraf voor voldoende informatie voor de patiënten.
4. Onderscheid wat openbaar is en privé
- Doe geen uitspraken op social media die u ook niet bij de koffieautomaat of op het NOS Journaal zou doen.
5. Denk aan de reikwijdte
- Wees u bewust van de reikwijdte die een bericht op social media kan hebben. Door wie kan het allemaal worden gelezen?
6. Toon respect
- Houd u aan de algemene gedragsregels op internet .
- Onthoud u van ongepaste en ongefundeerde commentaren en uitspraken op social media, zowel jegens patiënten als jegens collega’s en jegens de organisatie waar u werkzaam bent.
7. Spreek uw collega aan
- Spreek uw collega er op aan als die op onprofessionele wijze informatie verspreidt of op andere wijze onzorgvuldig gebruik maakt van social media.
- Heeft u kritiek op het gebruik van social media door een collega? Bespreek dit dan persoonlijk met uw collega en reageer niet in het openbaar.
8. Volg gedragsregels werkgever
- Houd u aan de gedragsregels van de werkgever (bijvoorbeeld het ziekenhuis). Dat geldt zowel voor de gedragsregels die de werkgever heeft opgesteld voor het gebruik van social media, als voor het gebruik van e-mail en internet in het algemeen.
9. Let op disciplinaire risico’s
- Wees u ervan bewust dat (toekomstige) werkgevers ook toegang hebben tot de informatie die u online heeft staan. Onprofessioneel gedrag op social media kan tot gevolg hebben dat uw werkgever disciplinaire maatregelen treft.
Download hier de KNMG Handreiking artsen en social media
Bron:
KNMG-handreiking Artsen en social media, KNMG, 2020.