‘Pfizer ziet veel kansen voor digitale ontwikkelingen’
Leestijd: 6 minuten
Dankzij innovatie is de gezondheidszorg enorm aan het veranderen. Dat is de vaste overtuiging van John Gordon, Head of Digital, International Developed Markets bij Pfizer. ’’Door de vergrijzing neemt de vraag aan zorg toe maar de middelen hiervoor kunnen die vraag maar moeilijk bijbenen. Daarom moeten we nieuwe dingen blijven ontwikkelen om de patiëntenzorg te kunnen blijven verbeteren.’’
Om de impact op patiëntenzorg te maximaliseren, wil Pfizer graag in contact komen en samenwerken met startups. Zo vertelde Gordon tijdens de eerste van vijf Venture Café-bijeenkomsten over ‘Health, Health, Wellbeing & Food’ central.’
Pfizer is op deze vijf avonden sponsor van de zogenaamde ‘Pfizer Talks-sessies' over ‘Life Sciences & Health’. De Pfizer Talks bestaan uit interactieve sessies, netwerkbijeenkomsten en een afsluitende netwerkborrel.
Innovatie voor de zorg
Onlangs verrichten Rinke Zonneveld (Innovation Quarter), Annemiek Verkamman (HollandBIO) en John Gordon (Pfizer) de aftrap.
Gordon gaf een pakkend persoonlijk voorbeeld om aan te tonen wat innovatie voor de zorg kan betekenen. Een tijd terug voelde hij na het hardlopen pijn op borst. In eerste instantie negeerde hij dit maar de volgende ochtend was het er nog.
Bij atriumfibrilleren klopt het hart sneller en onregelmatiger
’’Later kreeg ik tijdens het geven van een presentatie - notabene over atriumfibrilleren, de aandoening die ik bleek te hebben - weer last waarna ik toch maar de dokter ging.’’
Bij atriumfibrilleren klopt het hart sneller en onregelmatiger. Om het hart weer in een normaal ritme te brengen, kreeg hij een recept voor medicatie mee en even later stond hij weer buiten.
De arts vertelde hem nog dat als hij weer klachten zou krijgen, hij naar het ziekenhuis moest gaan. Maar wat te doen als dit zou gebeuren tijdens zijn bezoek aan Zuid-Amerika?
Veel kans voor digitale ontwikkeling
’’Het advies van de cardioloog was om dan medicijnen te gebruiken. Maar online vond ik een goed apparaat, een soort draagbare ECG-monitor, die hem ook kon helpen. Het was zelfs goedgekeurd door de Amerikaanse warenautoriteiten FDA.’’
Zijn cardioloog vertelde later dat hij niet bekend was met het ‘medical device’ maar was blij dat Gordon hem erover vertelde. ’’Pfizer wil graag met bedrijven die dit soort technologie hebben samen werken en helpen het voor patiënten beschikbaar te krijgen’’, stelt Gordon.
Pfizer ziet veel kansen voor digitale ontwikkelingen. ’’Bij de ontdekking van nieuwe moleculen voor innovatieve geneesmiddelen die in klinisch onderzoek gebruikt kunnen worden. Maar ook kan digitale ontwikkeling helpen om sneller diagnoses te kunnen stellen. Zelfmanagement is een ander terrein waar goede stappen vooruit worden gemaakt worden om patiënten meer controle te laten krijgen over hun ziekte”, aldus Gordon.
Gamification wordt in Australië in gezet om mensen gezonder te laten leven
Hij gaf voorbeelden van innoverende digitale technologieën. Het eerste is een partnership tussen Pfizer en het Deense bedrijf Cortrium. Zij hebben een draagbare sensor die vitale functies meet ontwikkeld. Zo kan deze sensor de hartactiviteit meten en vroege aanwijzingen geven voor mogelijke hart- en vaatziekten. Pfizer helpt bij het onder de aandacht brengen van het device bij cardiologen.
Een ander voorbeeld is gamification. In Australië wordt dit ingezet om mensen gezonder te laten leven. Met dit spel kan men gedurende de dag punten verdienen wat aanzet tot gezond(er) gedrag. Deze manier van positieve feedback kan bijvoorbeeld mensen helpen bij het stoppen met roken.
’Goed inzicht van de klachten helpt enorm bij de behandeling’
Het laatste voorbeeld dat Gordon gaf is een wearable voor patiënten die lijden aan chronische pijn.
Patiënten houden vaak geen goede pijnregistratie bij, ondanks dat de arts hierom vraagt.
’’Goed inzicht van de klachten helpt enorm bij de behandeling.
Daarom is er een wearable ontwikkeld in combinatie met een app waarmee patiënten heel gemakkelijk gedurende de dag de incidentie en mate van pijn kunnen bijhouden.’’
Op de vraag wat Pfizer dan zoekt rond de samenwerking met startups antwoordde Gordon, “Wij beschikken over een groot internationaal netwerk en hebben decennia ervaring in het ontdekken en ontwikkelen van geneesmiddelen. Wij kunnen bedrijven die technologieën hebben die bewezen effectief zijn helpen. Die een project hebben dat opgeschaald kan worden. Ziektebewustzijnprogramma’s, hulpmiddelen om diagnoses te stellen. Eigenlijk heel breed dus.”
Een mentorschap voor startups
Hij voegde hieraan toe dat er veel bedrijven zijn die de dingen in beweging kunnen zetten. Pfizer kan aan startups een mentorschap aanbieden. Er wordt gekeken wat de drempels zijn die een startup tegenkomt. Dat is het begin en daarvanuit wordt gekeken hoe Pfizer zou kunnen helpen, waarbij uitgegaan wordt van het hele ecosysteem. ’’Soms is het eenvoudigweg de juiste deuren openen en de startup aan de juiste mensen koppelen. Er is geen one size fits all.’’
James Gordon sluit af door te zeggen dat er heel veel bedrijven zijn die willen investeren. “Waar wij mee willen helpen, is het delen van ervaring. Wij kunnen startups helpen en trainen om beter voorbereid te zijn op latere gesprekken en contacten. De draagbare sensor is ons mooiste voorbeeld van hoe we een startup kunnen helpen, de cardioloog kunnen helpen maar vooral ook de patiënt. Hier ben ik het meest trots op.”
Pfizer kan aan startups een mentorschap aanbieden.
Rinke Zonneveld, was de tweede spreker. Zijn bedrijf wil investeerders helpen, buitenlandse bedrijven aantrekken en business development aanjagen om nieuwe initiatieven van de grond te krijgen. Dit doen ze voor verschillende sectoren maar Life Sciences is de meest succesvolle.
Zonneveld benadrukte dat Nederland heel succesvol is op het gebied van zorg en Life Sciences. Er is veel om trots op te zijn maar niet iedereen is hier even bekend mee. Om dit kracht bij te zetten somde hij wat feiten op. Er zijn in Nederland zo’n 3000 Life Sciences bedrijven actief en diverse farmaceutische bedrijven zijn hier gevestigd. In Leiden bevindt zich een groot Bio Science Park en het bedrijf J&J is de op drie na grootste R&D investeerder in NL. Om zijn boodschap te benadrukken stelde Zonneveld dat “de hele wereld weet wat er in Nederland en de hele wereld weet dat de EMA naar Nederland komt”.
De laatste spreker van de eerste PfizerTalks bijeenkomst was Annemiek Verkamman, Managing Director HollandBIO. Zij begon door te benadrukken dat biotech de gemeenschap al op allerlei gebieden innovatieve ontwikkelingen heeft gebracht. Biotech is overal om ons heen. Dit illustreerde zij door het voorbeeld dat “je de was kan doen omdat de enzymen in het wasmiddel tegen de hoge temperaturen kunnen”.
In Nederland is de sector inmiddels heel succesvol. Bedrijven vestigen zich graag in Nederland en internationale bedrijven zijn geïnteresseerd in Nederlandse innovatie. Ze legde er de nadruk op dat dit vooral voor de patiënt belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan gentherapie. We kunnen nu echt repareren. Dat is geweldig toch? “Maar er is nog veel werk te verzetten en dat motiveert mij”, aldus Verkammen.