Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Overslaan en naar de inhoud gaan

Pfizer steunt Matchis bij werving stamceldonoren

24 september 2017

Stichting Matchis (het Nederlands Centrum voor Stamceldonoren) en Pfizer gaan de laatste week van september samen nieuwe stamceldonoren werven voor patiënten met bloedkanker. Via radiospotjes op Radio538 roepen artsen luisteraars op om naar https://www.matchis.nl te gaan en zich aan te melden als stamceldonor. September is wereldwijd bloedkankermaand. Voor patiënten die een stamceltransplantatie nodig hebben, zijn stamcellen van een gezonde donor van levensbelang. Stichting Matchis zorgt ervoor dat patiënten met leukemie en andere ernstige bloedaandoeningen die een stamceltransplantatie moeten ondergaan zo snel mogelijk de best passende donor krijgen.

Bloedkanker

Elk jaar krijgen enkele duizenden mensen in Nederland te horen dat ze een vorm van bloedkanker (leukemie) hebben. Voor leukemie bestaan alleen medicijnen waarmee de ziekte kan worden afgeremd of die levensverlengend werken. Stamceltransplantatie is voor een deel van de patiënten nu de enige manier om te genezen.

Het zoeken naar een passende stamceldonor is echter vergelijkbaar met het zoeken naar een speld in een hooiberg. De kans dat een geschikte donor wordt gevonden binnen de familie van de patiënt, is slechts dertig procent. In alle andere gevallen moet worden gezocht naar een niet-verwante stamceldonor en de kans op een passende match tussen een niet-verwante stamceldonor en een patiënt is enorm klein.

In cijfers uitgedrukt, ontvangt slechts vier procent van de Nederlandse patiënten stamcellen van een Nederlandse donor, de overige donoren moeten uit het buitenland komen. Daarom is iedere aanmelding van potentiele donoren bij de stamceldonorbank van Matchis van levensbelang en dat trekt Pfizer zich aan.

Pfizer wil zoektocht ondersteunen

Om patiënten met leukemie of een andere ernstige bloedziekte een zo groot mogelijke kans op genezing te bieden, zet Pfizer zich in voor het werven van stamceldonoren. ’’Pfizer heeft verschillende medicijnen in haar portfolio voor de behandeling van diverse soorten kanker waaronder bloedkanker,’’ vertelt initiatiefnemer Naomi van Tricht van Pfizer oncologie. ’’Maar dus géén geneesmiddelen in de letterlijke zin van het woord. Pfizer vindt het belangrijk om patiënten met leukemie of een andere ernstige bloedziekte waarbij stamceltherapie kan worden ingezet, een zo groot mogelijke kans op genezing te bieden. Daarom willen we de zoektocht naar stamceldonoren graag ondersteunen.’’

Stichting Matchis is blij met de ondersteuning van de campagne door Pfizer. ’’We hebben heel veel nieuwe stamceldonoren nodig en het is fijn als bedrijven je ondersteunen bij de zoektocht,’’ vertelt Bert Elbertse (Manager Donorrelaties en Communicatie bij Stichting Matchis).

Behoefte aan jonge donoren

Het spotje wordt in de laatste week van september de hele dag door uitgezonden. In het spotje roepen artsen luisteraars op om zich via de website www.stamceldonor.nl aan te melden als stamceldonor.

Er is gekozen voor Radio538 omdat het luisterpubliek jong is. En hoewel iedere gezonde Nederlander van tussen de 18 en 50 jaar zich mag aanmelden als stamceldonor, blijkt uit onderzoek dat de beste transplantatieresultaten worden geleverd met jonge donoren tussen de 18 en 35 jaar. Daarnaast hoopt Matchis dat zich ook meer mannen en mensen met een gemixte culturele achtergrond gaan melden, omdat daar grote behoefte aan is.

Bert Elbertse hoopt dat de spotjes veel nieuwe potentiele stamceldonoren opleveren. Het is voor het eerst dat er radiospotjes over Matchis worden uitgezonden. Maar Elbertse weet dat radio goed werkt als communicatiemiddel. ’’De spotjes worden een week lang uitgezonden, de hele dag door. Zodat de kans groot is dat luisteraars het horen en gaan nadenken of over de streep worden getrokken omdat ze er al van hadden gehoord en zich bewust worden hoe eenvoudig het eigenlijk is om iemand anders leven te redden.’’

Pagina beoordelen Like Dislike
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.